مقـدمه :  سقوط بهمن مي تواند در هر مكان كه  برف روي يك سطح  با شيب مناسب نشسته باشد ، رخ دهد . حوادث سالهاي اخير در مناطق كوهستاني بيانگر اين حقيقت مي باشد . افزايش محبوبيت كوهنوردي و تپه نوردي در زمستان همراه با افزايش علاقه به تورهاي اسكي و اسكي خارج از پيست ، بــه نـوبــه خـود منجــر بـه افـزايـش خطـر پــذيـري از بهمــــن شــده اسـت . متأسفانه هر سال شاهد افزايش آمار تعداد تلفات مربوط به رخــداد حوادث ناشي از بهمن مي باشيم . بسياري از اين حـوادث در صـورت مراقبت و نيز شناخت بيشتر از موضوع ، قابل پيشگيري هستند .

 بهمـن چيسـت ؟ با گذشت زمان در طي فصـل زمستان لايه هاي متوالي برف روي هم انباشته مي شوند . اين لايه ها بدليل تفـاوت در خواص فيزيـكي ممكن است رويهم  لغزيده و حركت نمـاينــد . چنـانچـه يـك لايـه روي يك لايه بلغزد ،  بهمــن سطحـي رخ ميدهـد . چنانچه كل پوشش برف روي سطح زمين حركت نمايد  بهمــن عميــق  اتفاق مي افتد . بــر حســب آب آزاد مــوجــود در بـــرف ، بـهمـــن هــا ممكـــن اســـت خشك ويا تر باشند . هرگاه برف انباشته دريك نقطه از توده برف اطراف خود جدا شده و حركت نمايد ، بهمـن تكـه اي حادث مي شود . در عمل هر توده برفي كه به اندازه كافي بزرگ بوده و بتواند يك شخص را با خود حركت دهد ، مهم تلقي مي شود .

وضعيـت هـوا : اوضاع جوي عامل بسيار مهمي در تعيين احتمال سقوط بهمن بوده و ارزيابي توده برف كاملاً به آن بستگي دارد . بسياري از متغيرهاي جوي بر فرو ريختن بهمن اثر داشته و اغلب مي توان اطلاعات لازم و مورد نياز را قبل از وقوع حادثه بدست آورد . اطلاعاتي نظير دما ، سرعت وجهت باد اغلب ميتوانند منجر به پيش بيني هاي  مفيدي در اين راستأ شوند . مثلاً چنانچه باد جنوبغربي با سرعت 25 متر در ساعت و با سرماي بسيار زياد و ريزش احتمالي برف پيش بيني شود ، ميتوان براي جهت شيب دار شمال شرقي ، وقوع بهمن را محتمل دانست . اگر چه پيش بيني وضعيت هواي كوهستان دشوار است  با اينحال مي توان  با توجه به  هواي حاضر وضعيت هواي محلي را مورد پيش بيني قرار داد .

 تـوده بـرف : مشاهده توده برف از كنار جاده در يك ميدان ديد مناسب  امكان پذير است . طي اين مشاهدات ميتوان به شواهدي در مورد فعاليت اخير بهمن ، مناطق اصلي تجمع برف تازه و ايجاد توده اي از آن دست يافت . مشاهداتي نظير عمق نفوذ پا ، راحت آزاد شدن تكه هاي كوچك برف و اثر بادهاي محلي بر تشكيل اين تكه ها ، مي توانند  بر روش اتخاذ شده در برخورد با مسئله ، تأثير گذار باشند . لازم است هرگونه شيب  مورد شك ، مد نظر قرار گيرد . اگرچه امن ترين راهكار ، اجتناب از آنها است و ليكن مي توان با حفر يك گودال آنها را مورد آزمايش قرار داد . اين گودال ها در وهله اول نبايد روي همان شيب مورد شك حفر شود ، بلكه مناسب تر آنست كه آزمايش روي شيبي با همان جهت اما كوچك تر و امن تر  صورت  گيرد . از طرف ديگر لزومي بر حفاري تا سطح زمين نيز وجود ندارد بلكه اگر تا اولين لايه ضخيم ( برف يخ زده قبلي ) پيش برويم كفايت مي كند . لايه هاي برف را مي توان با صاف كردن ديواره پشتي گودال و فرو كردن انگشت در تمام طول آن بطرف پايين مورد شناسائي قرار داد . اين كار به ارزيابي ميزان سفتي لايه ها كمك ميكند .         

*  بـراي شنـاسـائـي لايـه هـاي بـرف مـي تـوان از مشخصـه هـاي زيـر كمـك گـرفـت :

* لايه هاي مجاور با مقاومت متفاوت ( درمقياس پنج درجه اي  با تفاوتي بيش از دو درجه ) .

* لايه هاي بسيار نرم ( مشت انسان به راحتي در آن  نفوذ مي كند ) .

* قطرات آب چكيده شده از گلوله برفي كه از اين لايه ها ساخته مي شود .

* لايه هاي يخي شامل گلوله هاي گرد لبه دار كه  اين لايه ها بصورت بلبرينگ در توده برف عمل مينمايند.

* كريستالهاي َپرمانند يا داراي تراش .

* لايه هاي ناپايدار و غير منسجم .

* فضاهاي داراي هوا .

* پيـچ و خـم : بسياري از بهمن ها از كنار پيچ و خم ارتفاعات سقوط ميكند بطور كلي بايد از كوهنوردي در اين قسمت از كوه ، بخصوص در شرايط زير خودداري نمود :

* در طول طوفان يا بادهاي شديد .

* هنگام ذوب شدن يخ ها يا افزايش ناگهاني دما .

ضمناً در هنگام صعود روي اين مناطق ، مراقب باشيد كه تكيه گاه شما به اندازه كافي عريض و قابل اتكا باشد .

* زاويـه شيـب : اكثر بهمن ها روي شيب هاي 25  تا  45  درجه  سقوط مي كنند . اين دامنه شامل ،  زاويه ديواره هاي پشتي و مسير رسيدن به كمر كوه مي شود .

* سطـح زميـن : يـك سطــح صـاف نظيــر سطــح صخــره ، مستعـد بهمـن هـاي بسيـار بـزرگ اسـت . سطـوح نـاهمـوار احتمـــال سقـــوط بهمـــن را كـــاهـــش مـي دهـد .

* شكـل شيـب : شيـب هـاي محـدب خطـر نـاك تـــراز شيــب هـاي يكنـواخـــت وهمچنيــن شيب هاي مقعـر هستند .         بهمن هاي تكه اي معمولاً از نقطه رأس تحدب يك شيب سقوط ميكنند .

* شيب هاي بادپناه : هنگام بارشهاي شديد و يا پس از طوفان بايد از حركت روي اين شيها پرهيز شود .

* شـش نشـانـه هشـدار دهنـده قبـل از سقـوط بهمـن :

1 -  حـركـات آغـازيـن شـروع بهمـن : اگر روي شيب حركت خودتان ، فعاليتي از شروع حركت بهمن مشاهده كرديد سريعاً موقعيت خود را تغيير دهيد .

2-  بـرف هـاي تـازه جمـع شـده : 90 درصد از تمام موارد سقوط بهمن طي طوفان و كولاك برف رخ ميدهند . برف بيش از 2 سانتيمتر در ساعت شرايط نامتعادلي بوجود مي آورد . برف مداوم كه   بيش از 30 سانتيمتر جمع شود  ،  بسيار خطر ناك است .

3- لايـه قـرار گـرفتـه روي يـخ : لايه اي از برف تازه همراه با عوامل تشديدكننده مي تواند  هشداردهنده باشد .

4 – عـدم وجـود ارتبـاط يكپـارچـه ميـان لايـه هـا : معمولاً بدليل تكه هاي كوچك يخ يا فضاهاي  خالي بوجود مي آيند .

5 – افـزايـش نـاگهـانـي دمـا : هرچه دما به صفر درجه سانتيگراد نزديك شود خطر افزايش پيدا ميكند ، حتي اگر ذوب برف اتفاق نيفتد .

 6- احسـاس نـاامنـي : به حس غريزي افراد با تجربه در اين مورد احترام بگذاريد .

* سفـر در منـاطـق خطـرنـاك :

بيشتر از 90 درصد از بهمن ها توسط قربانيان آن آغاز مي شوند ، با اين وجود چنانچه ادامه حركت در يك شيب خطرناك الزامي است لااقـل بـه نكـات زيـر بـايـد تـوجـه داشـت :

* مسـافـريـن صـرفـاً  طـي حـركـت در نقـاط مستعـد بهمــن بـا خطــر مـواجــه  هستنــد .

* اسكي كنندگان بيشتر از افرادي كه با كفش هاي معمولي حركت مي كنند در خطر بوده و خطرساز هستند ، زيرا عمل برش برف از طرفين اسكي باعث آزادشدن مقدار زيادي برف ميشود .

* همه اسكي بازان در مناطق خارج از پيست مسـابقه بايد از دستگاه هاي فرستنده - گيرنده استفاده كرده و قبـل از تـرك قـرارگـاه آنهـا را روشـن نمـــاينــد .

* اسكـي بــازان  بعــلاوه بــايــد بيلچــه و ميلـه هـاي قـابـل جمـع شدن بـا خــود همراه داشته بـاشنــد و نحــــوه استفـــاده از آنهــــا را نيــــز بــــداننــــد .

* صعـــود يـــا فـــرود غيـــر مستقيـــم ، امنـــيت بيشتـــري از راه رفتـــن روي صخـره هــاي بــا شيــب تنــــد دارد .

* هر باريكنفر حركت نمايد،ديگر افراد بايد دقيقاً پيشروي فرددرمعرض شيب را مشاهده ومراقبت ازاو را بعهده بگيرند .

* در صورت امكان توسط يك طناب به اطراف تكيه كنيد،اگرچه اينكار بندرت روي شيبهاي تندوبازامكان پذيراست .

* در صـورت گـرفتـار شـدن در بهمـن : در اكثر موقعيت هاي سقوط بهمن انجام هر گونه حركت دفاعي غير ممكن است . حركت زير آوار برف نيز اغلب مشكل است با اين وجود ، انجـام هـر يـك از اقـدامـات زيـر مفيـد بنظـر مـيرسـد :

* با فرو كردن تبر يخ شكن خود به بخش هاي زيرين ، از ايجاد فاصله بين خود و محيط بيرون ممانعت بعمل آوريد . با اين كار ميتوانيد در همان سطحي كه قرار داريد باقي بمانيد .

* فرياد بزنيد تا شايد ديگران صداي شما را بشنوند .

* خود را از هرگونه وسايل اضافي مثل ساك ، چوب اسكي و غيره خلاص نماييد .

* سعي كنيد مثل يك كنده داخل آوار برف بچرخيد . ممكن است حركات ورزش شنا موثر باشد .

* تلاش كنيد تا به سطح رسيده يا حداقل يك دست خود را از برف خارج نماييد .

اگـر زيـر بـرف مـدفـون شـديـد : يك دست خود را جلوي صورت گرفته و سعي كنيد جلوي صورت خود يك فضاي كوچك بوجود آوريد با تنفس زياد هوا و نگهداشتن آن ،  فضايي براي انبساط سينه خود فراهم سازيد .

ترس به خود راه ندهيد و انرژي تان را ذخيره نماييد ، احتمالاً همراهانتان در جستجويتان هستند .

* نجـات فـرد آسيـب ديـده از بهمـن :

اگـرمشـاهـده كـرديـد شخصـي در زيـر بهمـن مـدفـون شـده :

* ميزان پيشروي او را در نظر داشته باشيد و چنانچه مقدور بود نقطه اي را بعنوان علامت محل ورود و نقطه اي را بعنوان محلي كه فرد در آنجا ديده شده علامت گذاري نماييد .

* ساير خطرات احتمالي بهمن را مورد توجه قرار داده و به صداهاي رسيده گوش فرا دهيد .

* در مورد سانحه ديدگان مدفون شده ،  نقاط احتمالي مدفون شدن را با ميله جستجو نماييد .

* جستجويي هدفمند را آغاز نموده و با ميله مخصوص  نقاط مختلف را سوراخ نماييد .

* گروهي را در پي كمك اعزام نماييد و تا رسيدن  نيروهاي كمكي ، جستجو را ادامه دهيد .

بخاطر داشته باشيد شما تنها فرصت فرد قرباني براي نجات هستيد . احتمال آنكه پس از مدفون شدن فرد اميدي به زنده ماندن او باشد لحظه به لحظه كاهش مي يابد ولي با اين حال تا مدت قابل توجهي اين احتمال به صفر نمي رسد .

* انـدازه بهمـن :

بهمن ها بوسيله اندازه و ميزان مواد همراه با آن تعريف مي شوند . در يكي از طبقه بنديها آنها را از اندازه هاي 1  تا  5  تقسيم بندي كرده اند . درجه يك مي تواند يك انسان را با خود حركت دهد ، ولي او را كاملاً دفن نمي كند ،  درحاليكه  درجـه پنـج  آن مي تواند يك شهـر را  نابود نمايد .

اطلاعـاتـي مفيـد در مـورد بهمـن :

هنگام زمستان و براي مسافرين مسيرهاي كوهستاني بهمن از خطرناكترين حوادثي است كه در كمين آنهاست ، همه ساله تعداد زيادي از مردم دچار حادثه شده كه گاهي منجر به مدفون شدن آنها و حتي تلفات جاني مي شود ، تقريبا نيمي از افراد مدفون شده چنانچه ظرف نيم ساعت نجات پيدا نكنند ،كشته خواهند شد . بسيـاري از آنهـا در طـول چنـد دقيقـه ابتــدايـــي حـــادثـــه در اثــر آوار بـرف خفـه شـده يـا اينكـه بـدنبـال بـرخـورد با درختان يا موانع دچــار ضـربــات شــديــد شــده يـا بــوسيلــه قطعــات عظيــم بــرف آسيـــب مــي بيننـــد . تنهــــا نقطــــه اميـــــدواري مصـــدوميـــــن ، يــافتـــن ســريـــع و ســازمــان يـافتـــه آنهــا ، تـوســط گــروههــاي نجــات مــي بــاشـد . آمـوزش كـافـي در طـي سفـرهــاي زمستــانـي در منـاطـق كــوهستـاني جهـت اجتناب از بهمـن هـاي احتمالي ضرورت دارد .

* وقـوع بهمـن بـه سـه عـامـل نيـاز دارد :

1- وجــــود بـــــرف   ،

2- وجــود شيـب كــافــي   ،

3- عــدم ثبــات تــوده بــــرف  .

 در صورتيكه هريك از عوامل فوق وجود نداشته باشد احتمال وقوع بهمن نيز وجود نخواهد داشت .

* دو نـوع بهمـن وجـود دارد : بهمـن بـا بـرف آبـدار : اين نوع بهمن از يك نقطه شروع شده و هنگام  پايين آمدن گسترش پيدا كرده  و بر حجم آن افزوده مي شود .

 بهمـن تكـه اي : نوع تكه اي بزرگترين تهديد براي اسكي بازان و كوهنوردان بوده است . اين قطعه ، يك لايه سفت و محكم از برف است كه به خوبي به لايه زيرين خود نچسبيده است . لايه مذكور تحت فشار بوده و وزن خود را به شيب وارد مي كند .

وقتي فشار درون اين لايه از نيروي برف بيشتر مي شود ،  قطعه اي از آن همچون  شيشه اي كه زير وزن خودش مي شكند از كل برف جدا شده و فاجعه به بار مي آورد ، علاوه بر نيروي وزن ، عوامل ديگري نيز مي توانند منجر به جدايي اين قطعه از كل برف شوند كه از جمله آنها مي توان از :  طـوفـان ، تغييـرات دمـا و حتي وزن يـك انسـان نام برد .

* مطالبـي بيشتـر در رابطـه بـا شيـب :

بهمن مي تواند روي شيب هاي 10 تا 60 درجه رخ دهد اما اكثراً در  زاويـه 25  تا  45  درجـه ،  بيشترين فرواني را دارند . بر اساس يك قانون تجربي چنانچه شيب كافي براي اسكي وجود داشته باشد ، امكان وقوع بهمن نيز وجود خواهد داشت . 

* نـوع شيـب : با فرض مشابهت درتمام شرايط ، شكل شيب مي تواند احتمال سقوط بهمن را تغييردهد . شيب هاي محدب چون تكيه گاه مناسبي ندارند احتمال سقوط بهمن را بيشتر مي كنند ، درحاليكه  توده هاي برف در شيب هاي مقعر پايداري بيشتري از خود نشان مدهند .

* پـوشش زميـن : ماهيت سطح شيب تاثير زيادي بر توده برف دارد زمين هاي صاف و هموار و البته شيب دار بسترهاي مناسبي براي وقوع بهمن هستند ، در حاليكه درختان و درختچه ها و يا هر نوع مانع ديگر ميتوانند بعنوان تكيه گاهي مناسب براي توده برف عمل نموده و از ميزان خطر بكاهند . درختچه ها در طول فصل زمستان و در اثر فشار برف خم شده و كار آيي باز دارندگي خود را از دست ميدهند ، بطوركلي اگر بتوان براحتي در يك جنگل اسكي كرد و از يك تپه پايين آمد ، اين معنا نيز القأ ميشود كه راه ميان درختان به اندازه كافي براي عبور بهمن باز است ، در برخي موارد نادر يك قطعه بزرگ بهمن ميتواند تمام محوطه جنگل را نابود نمايد .

* مسـافـرت مطمئـن در منـاطـق بهمـن گيـر :

براي انجام يك سفر بي خطر توجه به نكات زير ضرورت دارد :

* تجهيـــــزات منــــاســـب .

* اطلاعـــــات كـــــافـــــي در مـــــورد وجـــــود خطـــر بهمــن .

* تجـــربـه يـافتـــن مسيـــرهـــاي امـــن در جهـت كـاهـش خطـر .

* دانستــن اينكــه جــه مــوقع بـايد بـرگشت و در مواقـع اضطراري چگــونــه بــايــد عمــل كــرد .

* تجهيـزات :

1- دستگاه فـرستنـده گيـرنـده مخصـوص بهمـن :

هــر شخــص بــايــد مجهــز بــه يكــي از ايــن دستگــاه هــا بـــوده

و نيــز بتــوانــد از ايــن دستگــاه بــراي تعييــن محــل يك مصدوم ظــرف كمتــر از پنــج دقيقــه استفــاده نمــايــد .

2- بيلچـه : در هر سفر حداقل تجهيز به  دو بيلچه ضروري است . بيلچه مورد استفاده بايد محكم  سبك و قابل اطمينان باشد .

3- ميلـه : پس از تعيين محدوده  دفن مصدومين  به اين ابزار نياز است ، ميله علاوه برآن عمق قرار گيري فرد را در زير آوار برف معلوم مي كند و خطر وارد آمدن ضربه از جانب  تيغه بيلچه ، به بدن فرد مصدوم را نيز مرتفع مي سازد .

4- جعبه كمك هاي اوليه : در طي مسافرت به كوهستان هميشه بايد تجهيزات اوليه درماني همراه فرد باشد .

* بـرنـامـه ريـزي مسيـر : اولين نكته در برنامه ريزي مسير شناخت نوع زمين است زيرا چگونگي استفاده از آن تا حد بالايي امنيت گروه را افزايش ميدهد . لبه ها و كناره ها معمولا محل امني براي حركت هستند ،  شيب هاي به طرف باد باعث ميشوند  اگر باد به آنها بوزد ، تكه هاي برف  تكه تكه شده كه همين مسير احتمالا براي سفر مناسب خواهد بود .

 بايد مواظب بود كه در اثر نيروي باد تعادل خود را بويژه روي شيب از دست ندهيم ، در زمانهايي كه احتمال خطر زياد است بهمن مي تواند در دره جاري شود كه در اين وضعيت ميبايست از شيب هاي پشت به باد حذر كرد مگر آنكه از استكام آنها اطمينان وجود داشته باشد . به همين ترتيب آبراهه ها هم محل هاي خطرناكي هستند مگر آنكه از بي خطري آن مطمئن باشيم .

* انجـام سفـر : هنگام برنامه ريزي سفر امن ترين خطوط و مسيرهاي ممكن را انتخاب نمائيد ، قبل از ورود به محل احتمالي ريزش بهمن موارد زير را در نظر داشته باشيد :

* ميـــزان خطـــر در ايـــن منطقـــه چقــدر است ؟

* آيا مسيرهاي مشابه ديگري نيز وجود دارد ؟

* اهميـــــت ايــــن سفــــر چقـــدر اســـت ؟

* عــواقــب يــك بهمــــــن چيــــست ؟

چنانجـــه تصميـــم بـــه ادامـــه مســـافـــرت داريـد هـر بـار تنهـا يك نفــر از مسيـر در معـرض بهمـــن عبـور كنـد ، قبـل از ورود به شيب چوبهـاي اسكي را كنـار بگـذاريــد و تـا جــايــي كـه  ممكن است هرجه سريعتر از محل خطر دور شويد ، يك نفر از گروه بايد مراقب حركت بقيه افراد باشد ، در صورت وقوع بهمن يك نفر صدمه ميبيند و بقيه افراد ميتوانند به كمك او بشتابند . فرد مراقب مصدوم  را ديده و آخرين نقطه رويت  او را ميشناسد ، اين نقطه دقيقا محلي است كه  بايد جستجو از آنجا شروع شود قبل از شروع عمليات نجات ابتدا بايد ديد كه آ‌يا احتمال وقوع  بهمن ديگري وجود دارد يا خير؟ بعلاوه گروه تصميم مي گيرند كه آيا انجام عمليات بي خطر است يا خير ؟ اگر ادامه  عمليات بي خطر است ، همه افراد دستگاه هاي خود را روشن ميكنند ، يك نفر بطرف نقطه جستجو حركت كرده و كار را شروع مي كند .                   

وقتي جستجوگر به محل دفن شخص مصدوم نزديك  مي شود  ،  فرد ديگر كه قبلا بيلچه و ميله اش را آماده كرده ، بطرف محل حركت مي نمايد و بيلچه و ميله اش را بر مي دارد تا محل را حفاري نمايند . همه اين كارها بايد ظرف چند دقيقه به انجام برسد تا مصدوم فرصت نجات داشته باشد .

* ارزيـابـي ميـزان استحكـام خطـر : در صورت استحكام  توده برف احتمال ريزش بهمن وجود ندارد ، نمـونـه هـاي معمـولاً شـايـع عـدم ثبـات عبـارتنـد از : قطعات سخت در بالاي لايه هاي نرم ، لايه هاي سطحي مدفون شده ، لايه هاي چند وجهي و قشرهاي مدفون شده از دوره هاي قبل .

وجود اين مشخصه ها احتياط و تحقيق بيشتر در مورد خطر با لقوه سقوط بهمن را مي طلبد ، ميزان خطرناكي يك محل بايد قبل از مسافرت تعيين شود ، اطلاعات مورد نياز را مي توان از منابع و ماخذ فراواني نظير راهنمايان محلي و يا افرادي كه قبلاً يا اخيراً در اين منطقه حضور داشته اند بدست آورد ، علاوه بر آن اطلاعات مربوط به وضع هوا بسيار مفيد خواهد بود .

* مشاهدات منطقه اي :

يكي از مهمترين ابزارهاي مورد استفاده مشـاهـدات منطقـه اي است . در جستجوي موارد زير باشيد :

1- آخـريـن فعـاليـت هـاي مـربـوط بـه بهمـن : 

آيـا در ايـن منطقـه اخيـراً بهمــن حـادث شـده اسـت ؟ بـزرگـي آن جقـدر بـوده اسـت ؟

بهمـن از جـه قسمتـي سـرازيـرشـده است و از جـه ارتفـاعـي سقـوط مـي كنـد و تـا كجـا پيشـرفـت  مـي كنـد ؟ پـاسـخ بـه ايـن سـوالات مشخـص كننــده حسـاستـريـن محـل هـاي احتمــالــي مـيبـاشــد .

2- اسكـان سـريـع :

* آيا برف زير پايتان  در حال ريزش است ؟

* آيا صداي فرو ريختن برف را هنگام اسكي مي شنويد؟                                   

 هر يك از اين شرايط نشانگر عدم ثبات برف بوده و شما بايد هر جه سريعتر ، محلي را برا ي اسكان خود وهمراهان  پيدا كنيد .

3- تغييـرات هـوا :

* آيــا دمــا بســرعــت افــزايــش مــي يــابــد ؟

 * آيا بـاد بـرف را با خـود بـرده و آن را روي شيبهـاي پشـت به بـاد قــرار مــي دهــد ؟             

 * آيــا بــارش بــرف شــديــد اســت ؟

 * آيــا بــاران  مــي بــارد ؟

تمــامــي اين شـرايـط نشـانـه هـاي بسيــارخطــرنـاك  وقــوع  بهمــن تلقــي مــي شــوند .

4- بـرف اخيـر :

*  نشستن آن مقدار برف طي چه مدت  زماني انجام شده است ؟

* آيا طي مدت كوتاه به اندازه حداقل 30 سانتي متر برف باريده است ؟

 * درجه حرارت هوا چقدر است ؟

* وضعيت باد هنگام بارش برف چگونه است ؟

هر چقدر مقدار برف بيشتري طي مدت كوتاهتري ببارد ، خطر ريزش بهمن بيشتر ميشود . 

دماي ملايم زمستاني بين 1-  تا 10- درجه سانتي گراد سخت شدن  برف را تسريع مي كند .

  5- بـاد :

 * قدرت باد در دره ها و بالاي تاج درختان چقدر است ؟

* آيا شواهدي دال بر ضربه و اصابت  باد به قطعات درشت برف و يخ وجود دارد ؟

* جهت باد معمولا به كدام سمت است ؟ بادي كه با خود حامل برف باشد بسيا ر خطرناك بوده و تكه هاي بزرگي را روي شيبهاي پشت به باد بوجود ميآورد .         

برداشت از:http://www.mazandaranmet.ir/page.php?p=cataclysm